| Start by | Paris – Calais – Wissant |
| Dato | 11. marts 2026 |
| Vejr | +8C – 13C stiv kuling/klar himmel |
| Højdemeter op | 200 m |
| Højdemeter ned | 138 m |
| Sværhedsgrad | moderat |
| Afstand tilbagelagt i dag | 22 km |
| Afstand tilbagelagt i alt | 28 km |
Kl. 7.30 kørte fra Gare du Nord i Paris til Calais. Det regnede meget da jeg gik de 15 min. fra hotellet til banegården. Men på rejsen og som tiden og geografien ændrede sig og da det blev lysere blev det en dag i tørvejr. I Calais gik jeg fra stationen over til – Hotel de Ville – det smukke rådhus i byen og fik tempel i mit pilgrimspas. Det blev en vandringsdag langs kysten. Fra første skridt var det sydvesten vind og resten af dagen til Wissant. Ikke særlig behageligt, især på stranden med sandflugt og i de høje bakker, hvor vinden havde frit løb. Nogle får km efter Calais, vandres der ned på stranden på det hårde tidevandsbælte, hvor strandens sand er som en god grussti at gå på. Til gengæld var det trættende af gå i det løse sand i klitterne eller neden for dem. Det er tungt at tage skridt efter skridt i løst sand. Ved 14tiden kom jeg igennem i kilometerlang by der ligger foden bag klitterne. I den fjerneste ende ligger en restaurant og den var åben. Her fik jeg en dejlig og lækker to rettes menu med fiskesuppe og kalvekød, der var tilberedt så det kunne skæres med en gaffel i en sovs som var himmelsk. Franskmænd og køkkener kan noget. Omkring midtvejs vandres der op i bakkerne til omkring 150 m på en lang god markvej, hvor der er flotte udsigter ud over Den Engelske Kanal, med færgerne sejlende frem og tilbage og hvor den hvide kyst ved Dover lige kunne skimtes i disen. Alle højdemeterne fik jeg så også lov til at vandre ned igen. Og som det ikke var nok, måtte jeg også over en bakke op og ned på den halve højde før Wissant blev nået. Jeg blev så træt i hovedet af den evige vind at jeg valgte at vandre på landevejen de sidste 5 km ind til Wissant. Der var kun lokal trafik på vejen, men blæsten udlod mig ikke. Wissant er en lille by, hvor der er flere hoteller end boliger. Det er et rent paradis for windsurfere, keitsufere og folk der gerne vil besøge vild natur. Om sommeren tiltrækker den brede sandstrand feriegæsterne. Jeg overnatter på et nyere hotel i første række til havet. Lige nu er der ikke mange gæster. Dejligt med et lunt værelse og bad efter de omkring 6 timers vandring.











