CAMINI PORTUGUÉS – HENREJSEDAG

Højdemeter opn/n
Højdemeter nedn/n
Sværhedsgradn/n
Jeg valgte at tage fly med TAP fra København direkte til Lissabon.
For at komme til Kastrup Lufthavn vandre jeg fra min hoveddør til Hillerød station en vandring på ca. 8 km. Vejret var ganske udmærket til en formiddagsvandring.
Jeg skulle med fly kl. 13.15 og fandt ud af, at tage S-tog til Hovedbanegården og Øresundstoget til Kastrup tog sin tid. Rent faktisk var jeg først i Kastrup lidt over kl. 12.00.
Men jeg fik tjekket ind - min rygsæk har jeg aldrig med i kabinen - bl.a. fordi jeg har sammenklappelig vandrestok, kniv, neglesaks og mintoilettaske, fordi jeg ikke lægger flasker i plastikpose. Så er jeg fri for diskussion i sikkerhedskontrollen. Jeg har i øvrigt aldrig mistet eller fået min rygsæk forsinket. Fly afgik til tid og ankom ligeledes til tiden i Lissabon Lufthavn. Jeg ankom omkring kl. 17.00, så det var lige i myldretiden.
Taxakøen var enorm, så jeg valgte at tage Metroen. Den var til gengæld - så vi stod som sild i en tønde - og med rygsæk var jeg bestemt ikke populær. Jeg skulle endog skifte 2 gange. Og selvfølgelig valgte jeg at stå af på en station en gang for tidligt.
Med så sen en ankomst var det urealistisk at begynde pilgrimsvandringen samme dag. Og i øvrigt skulle jeg også en tur rundt i byen for at opleve lidt af byens stemning inden det blev mørkt.
Indlogeret på hotellet kunne jeg tage en vandring rundt i byen for at se hvad den kunne byde på. En tur ned ad gågaden i bydelen Baixa med forretninger til Praça do Comércio med statuen af Catarine af Braganza. Pladsen ligger ud til Rio Tejos flodudmunding.
Om aftenen var jeg ud at spise på en restaurant nær hotellet på Praça Dom Pedro IV. Videre var jeg ved Elevador Sta. Justa. En 32 m høj elevator, som med 2 vogne transportere personer op til kvarteret Chiado.
Vejre var rigtig godt i skumringen og for at finde den rette vandringsvej ud af Lissabon, gik jeg en tur op til katedralen.
Den var på dette tidspunkt lukket. Jeg fandt den gule pil på trappen til hovedportalen til katedralen.
På vej tilbage til hotellet skrumlede en vintage sporvogn forbi. De er jo en del af Lissabons gadebillede, disse gamle sporvogn, som bliver flittig benyttet af både lokale og turister.

Lissabon

Hovedstaden i Portugal. Har ca. 870.000 indbyggere og i Stor Lissabon ca. 2.700.000 indbyggere.
Lissabon er en gammel romersk koloni og byen er den ældste hovedstad i Vesteuropa.
Byen er rig på mangeartede arkitektur og da byen er beliggende på 7 høje, hvoraf den højeste er bebygget med - slottet Castello de São Jorge.
Byens katedral - Patriarchal Cathedral of St. Mary Major er grundlagt i 1147.

Hotel Americano Residencial

Meget centralt beliggende hotel af pæn men ikke prangende kvalitet.
Hotellet er beliggende ca. 15 min. fra katedralen og ganske nær gågaden i den centrale del af Lissabon