DEN DANSKE PILGRIMSRUTE – FYN SYD 13. APRIL

Højdemeter op57 m
Højdemeter ned90 m
Sværhedsgradlet

Jeg kan godt mærke i mine ben og lår, at det er første lange vandredag i lang tid, så det er rart at morgenmaden i morgen søndag først er kl. 8.00. Så er der tid til af blive restitueret. Jeg startede med i morges at gå til Odense Banegård for at tage Svenborg toget 6 min og stå af på Fruens Bøge Station. Det er 6 km. Herfra vandrede jeg de næste 22 km til Brobyværk og overnatte på Brobyværk Kro. Brobyværk ligger godt nok noget uden for pilgrimsvejen, men det er jo nu engang vilkårene, når jeg ikke vil overnatte i shelter og selv tilberede aftensmad. Man er vel luxuspilgrim. Når tilbage til vandringen, der de første 10 km er på asfalteret sti, der senere går over i grussti og følger Odense ås løb. I Bellinge – efter besøg i kirken – der skulle være begravelse her lørdag formiddag – vandres ud på landevejen mellem Odense og Fåborg. Ved Fangel godt 5 km længere fremme er det muligt at vandre ind på lokal sognevej gennem Borreby med voldstedet ved åen, som dagens kulturminde. Magrethe den 1. forlangte i midten af 1400 tallet at adelens borge blev revet ned og det gjaldt også for Borreby Fæstning. Så nu er der kun en stor jordhøj tilbage. Herfra og de sidste 9 km var vandring i venstre side af landevejen mod Fåborg gennem Nørre Broby til dagens overnatning. Ikke så spændende. Jeg overnatter på Hotel Brobyværk. Det er et dejligt overnatningssted, med et fantastisk køkken, hvor jeg har et stort nyt værelse.

For overnatning i stort enkelt værelse inkl. morgenmad betalte jeg 1.045 DKK.