CAMINO DEL NORTE – DAG 3

Højdemeter op640 m
Højdemeter ned640 m
Sværhedsgradhård
Det er nu blevet en vane at stå op før kl. 6.00 og gøre sig i stand og pakke rygsækken på rigtig vis i mørke og liste ud før alle andre begynder at vågne - og dermed blive en af de første på caminoen - ikke fordi det er et most, men fordi der er ro og stilhel og så vandre jeg jo ikke som den hurtigste - så skal jeg se kirker, spise morgenmad på en bar og frokost også, så indhenter de andre mig i løbet af dagen og der er mangler på overnatningssenge. Så er det godt at være i god tid.
De byer som vi overnatter i, er her i begyndelsen alle kystbyer med nogle fantastiske strande - og det er højsæson for spaniernes ferie, så alternative overnatninger kan p.t. ikke komme på tale.
Jeg ankom til Deba kl. 14.25 og du skal henvende dig på det lokale turistkontor i byen for at få nøgle til alberguet. Der er bare det ved det, at i weekenderne så lukker de kl. 14.00 og åbner først igen kl. 16.00. Så jeg måtte vente i næsten 2 timer for at få en nøgle. Hvad gør en pilgrim så, han går til det første og eneste hotel i byen som selvfølgelig er fuldt booket. Der er også et pensionat og det var også uden overnatningsmulighed.
Årsagen til at der er så mange turister i byen er, at der er tyreløb og tyrefægtning i byen samme aften og hele byen er et stort cirkus og fest. Det er søndag.
Jeg fik en nøgle til alberquet, der er i den lokale sortshal og vi var vel 70 der overnattede i den, denne nat. Det var nu ikke så spændende.
Jeg mødte en dansk pilgrim en dame på min alder - Anna - der også var startet i Irún og havde hørt at der var en anden dansker på Caminoen og ville gerne træffe ham - så det fik hun opfyldt. Det er utrolig, hvor hurtig viden om pilgrimmene spredes.
Jeg var både til tyreløb og tyrefægtning - det var nogle mindre tyre og uden at der blev stukket sabler i ryggen på dyrene - mere et cirkus.
Forinden havde jeg fornøjsel at at være til katolsk messe.
Hvor mange kan sige de har været til tyrefægtning og messe sammen aften - i Danmark ?
Deba er ligeledes en kystby med en flot sandstrand. Mindre en Zarautz, men med en flot bykerne.
Byens kirke har et imponerende alter
og under det ligger vel de jordiske rester af en os ukendt helgen.