ARMENIEN – PILGRIMSFÆRD HENREJSEDAG

Højdemeter opn/n
Højdemeter nedn/n
Sværhedsgradn/n
Vi har valgt at flyve til Armenien - Yerevan - via Moskva med det russiske flyselskab - Aereoflot -  i en helt ny Airbus med fantastisk service, der afgår omkring midnat fra Kastrup. Vi har 3½ times transfer i Moskva lufthavn og ankommer omkring middagstid i Yerevan Airport.
Vores pilgrimsfærd var i store træk planlagt hjemmefra.
Når jeg skriver vi, er det- Stefan en god svensk bekendt - og jeg.
Stefan har, som jeg, interesse i kristendomshistorie og kirkebyggerier hvorfor det var naturligt at vi drog afsted sammen.
Vi havde på forhånd lagt en rute, der tog udgangspunkt i Yerevan og hvor vi først drog nordøst på til Lake Sevan og derfra videre nord på til Dilijan.
Inden vi forlod Yerevan skulle vi besøge både verdens største apostolske katedral og Yerevan ældste kirke.
Ved Lake Sevan planlagde vi at besøge Sevanavank Kloster.
Dilijan ville være vores udgangspunkt for den efterfølgende dags besøg på klostrene i Alaverdi og Hagpat.
En køretur gennem den sydvestlige del af Kaukasusbjergene på over 300 km på veje af tvivlsom kvalitet og så tæt som 50 km fra grænsen til Georgien.
Planen var så, at tage tilbage på vestsiden af Armenien til ca. 20 km vest for Yerevan til det koptisk religøse center i Etjmiadzin med Ashot Arutiunian og Saint Gayane Church. derfra syd på til Ararat til klosteret Khor Virap.
Yderligere 70 km syd på overnattede vi på Journy Motel og Inn i Chiva ca 10 km fra grænsen mod Azarbajan.
Næste dag fortsatte vi yderligere syd på til Areni for at besøge det endestående skønt beliggende og meget smukke kloster Noravank.
Derfra kørte vi videre over Vorotan passet i kote 2.350 m mod Halidzor, hvor vi planlagde at overnatte. Halidzor ligger ca. 30 km fra Tartev, hvor Tartev kloster er beliggende. Et af de mest septakulært beliggende af klosterborgene.
På vej til Halidzor besøgte vi "Det armenske Stonehenge" ved Zorats Karer.
Vi havde booket et hotel i Haldizur, men da vi ankom blev vi afvist. Heldigvis var der et helt nyt hotel beliggende i den anden ende af byen, som vi kunne overnatte på.
Vi tog af en utrolig dårlig vej med mange hårnålesving op til Tartev Kloster og besøgte dette fantastiske klosterkompleks.
Med de dårlige vej og lange afstande kørte vi fra Halidzor mod Yerevan.
Vi havde igen booket overnatning på hotel i Yerevan, men mellem Halidzor og Yerevan er ca. 250 km, hvilket tager mere end 4 timer i bil.
Derfor overnattede vi på vejen igen i Journy Motel og Inn i Chiva.
Næste morgen kørte vi mod Yerevan for at aflevere den lejede bil.
Vi nåede på de 5 dage at køre 1.200 km igennem Armenien.
Tilbage i Yerevan havde vi en dejlig eftermiddag og aften, hvor vi var ude at nye et armensk aftensmåltid og tog en slentretur i centrum.
Vi skulle op kl. 3.00 om morgenen, da vi skulle med fly fra Aeroflot via Moskva til København, hvor vi ankom omkring middag.