LONDON TO WALSINGHAM – DAG 10

Højdemeter op123 m
Højdemeter ned115 m
Sværhedsgradlet

Vejret har igen i dag været med mig. Sol fra en klar himmel. Da jeg holdt en pause omkring middag var det omkring + 30C. Men tæerne vokser som bekendt ikke ind i himmelen – der loves regn fra i overmorgen. Det skal jo ikke tage glæden fra mig – for det har været en skøn vandringsdag, hvor lange stræk var på bredden af River Little Ouse. Som tidligere nævnt overnatter jeg i Brandon, som dagens vandring er til. Kl. 8 stod jeg på stationen i Brandon for at køre med toget tilbage til Thetford. Inden jeg startede ud af Thetford, besøgte jeg Church of the Holy Sepulchre – da den hørte til Thetford Priory blev den også ødelagt og revet ned i 1540. Herfra gik jeg så frem til den lille nydeligt malede jernbro ved floden og vendte ansigtet mod Brandon. Første igennem en dejlig park langs floden, hvor starten på et lokalt løb på parkens stier, har tiltrukket gud og hver mand, der gjorde, at jeg måtte vandre ude på det dugvåde nyslåede græs og fik våde sko og sokker fra start. Æv. Da parken sluttede blev vandrestien stadig smallere og smallere, hvor skræpper, brændenælder, og andre ikke velkomne vækster var til voldsom gene med yderligere fugt i skoene. Men natur og fugleliv og vejret opvejede generne. Efter omkring halvvejs bragte stien mig forbi en flyveplads godt afmærket af den lokale modelfly klub. Den lå ved et campingsite, hvor weekend campister brugte anledningen til at sejre kajak på Little Ouse og overnatte. Herfra gik ruten lidt væk fra floden og gennem en skov til St. Helen’s Hellige kilde og et lille Kapel. I dag er der intet tilbage af begge dele, da kilden tørrede ude faldt tilstrømningen af pilgrimme og stedet gik i glemmebogen. Men det gjorde udsigten fra stedet bestemt ikke. Herfra under jernbanen og over River Little Ouse, hvor der vandres behageligt gennem skov til All Saints Church i Santon Downham, hvor Englands mindste kirke er åben for besøg. Og dagens sidste besøg var så i nabokirken Church of St. Mary the Virgin, der også fik et besøg. Herefter skulle jeg så ellers igen over floden, men da jeg kom frem til stiens begyndelse, var stien simpelthen så overgroet, at det ikke var muligt at træde ind på den. Så det blev derfra de sidste 2 km ind til Brandon er på asfaltvej op til hovedgaden og derfra til mit overnatningssted. Umiddelbart før, hvor jeg skal overnatte er et Aldi, hvor jeg kan handle ind til aftensmad og igen til morgenmad. Så bestemt en dejlig vandredag.