VIA DE LA PLATA I – DAG 16

Højdemeter op510 m
Højdemeter ned240 m
Sværhedsgradhård
Min østriske medvandrede havde det ikke så godt om morgenen og besluttede at han ville tage en taxi de Baños de Montemayor og blive der i et par dage. Der er ca. 20 km dertil.
Jeg startede i mørke og vandrede de næste 8 km på landevej i mørke. Jeg mødte siger og skriver 7 biler, fordi motorvejen løber parallelt med landevejen. Igen en dag med perfekt vandrevejr og hvilken solopgang, nu hvor jeg når frem til de høje bakker jeg nu skal til at over - Seirra Bejar.
Jeg kom også omkring middag til Bañnos de Montemayor, som har varme kilder. Så det er bl.a.
nok derfor at den gamle romervej gå lige igennem byen uden for de varme kilder. De romer kunne noget med vejbyggeri og noget med fornøjelser og så slå begge dele sammen var vel perfekt.
Byen er på grund af de varme kilder og kurbadene en kurby, hvorfor der er et utal af flotte hoteller og restauranter og priserne for overnatning og for at spise er i top hele året rundt.
Jeg skulle have noget at spise og gik ind på praktisk talt den sidste restaurant i byen og hvem sad der og fik frokost? Min østriske medvandre - Werner.
Han fortalte at han havde det bedre, men ville blive 2 dage i Baños og derefter tage bussen til Salamanca og blive der nogle dage, da han ikke havde kræfter til at tage de høje bakker vi nu skulle over. Så med et Buen Camino tog vi afsked og blev enige om at mødes i Salamnaca. Mere om det senere.

Colonia San Miguel/La Estación

Dette er flækken før man overskrider provinsgrænsen til Castilla y León.
En samling huse med en bezinstation, der ligger ud til landevejen N 630, som er hensynende, da der nu er motorvej.
Flækken er også stedet, hvorfra man fortsat gå lidt højdemeter op for at nå pashøjen ved Calzada de Bejár.