CAMINO INGLÉS – HENREJSEDAG

Højdemeter opn/n
Højdemeter nedn/n
Sværhedsgradn/n
Dagen igår den 21. maj 2015 ankom jeg til Santiago de Compostela efter at have afsluttet min pilgrimsvandring på Via de la Plata, efter at have startet i Salamanca den 6. maj 2015. Jeg havde yderligere en uge til rådighed, så derfor besluttede jeg at tage til Ferrol for at vandre på Camino Inglés. Den lille skønne camino havde jeg dels hørt en del om og dels sat mig ind i caminoens forløb og den tiltalte mig til en lille uges vandring. Vejret havde endvidere været rigtig godt vandrevejr og vejrudsigten var, at det ville fortsætte. Jeg overnattede på et hotel i Santiago og skal så næste morgen tage en bus til Ferrol. Om morgene efter morgenmad går jeg op til busstationen i Santiago og tager Alsa Bus til Ferrol. Det tager lidt under 1½ time med bus på de ca. 90 km mellem byerne. Ferrol er en havneby på ca. 70.000 indbyggere og har en gammel lang maritim historie, hvor den spanske flåde historisk har haft havn. Ellers er byen en havne- og handelsby på den nordlige kyst med adgang til Atlanterhavet. Jeg har booket overnatning på Paradoret i Ferrol, der er indrettet i et gammel palads, der ligger med udsigt over havnen. Parador er den spanske stats hotelkæde - der er i eksklusive og i international kvalitet og stil. Mit værelse har udsigt over havnen. Efter ankomsten omkring middag tager jeg på sightseeing i byen og omkring havnen. Vejret er sommerligt og der er mange mennesker på gaden og på cafeerne. Jeg tager en tur ned ad gågaden/handelsgaden i byen og spiser frokost på en gadecafe. Jeg har valgt at vandre efter guidebogen og tage overnatninger i de valgte byer, idet de daglige vandringer passer mig udmærket efter at jeg har vandre i mere en 2 uger og er i god træning og har god kondition. Den sidste vandredag på Camino Englés er en af de lange på caminoerne - den er på 42 km. Der er ingen overnatningsmulighed i mellem. Om aftenen tager jeg ned på havnen og spiser aftensmad på en af restauranterne.