VIA FRANCIGENA II – DAG 18

Højdemeter op250 m
Højdemeter ned0 m
Sværhedsgradlet
Der er gode dage og så er der dårlige dage.
Denne her dag var bare endnu en dag på Via Francigena. Og hvad skal det så betyde?
Jo, der er dage som er så interessante på grund af kulturminder, særlig natur eller oplevelser, der printer sig på nethinden.
Dagen i dag var bare end af mange, ikke de store naturoplevelser eller specielle byer eller kulturminder.
Bare sådan en dag hvor det er lidt sol og så lidt småregn, så regnjakken skal af og på flere gange.
Dagens vandring er ifølge guidebogen 19 km. Men den bliver 23 km. Der er godt nok 2 alternative ruter. Der står heller ikke noget om i guidebogen, at der på de ganske få kilometer er adskillige højdemeter som skal forceres. Starter ud i kote 146 m og slutter i 408 m. Lyder ikke af så meget, men der er adskillige op og nedstigninger på dagens vandring.
Der går fuldstændig kuk i at fotografere denne dag.
Da jeg kommer til San Quirico d'Orcia, kan jeg vælge at gå gennem den gamle bydel eller ned og uden om den.
Der er gode dage og så er der dårlige dage.
Min tanke er at gå til den gamle bydel senere på dagen, da jeg faktisk kommer til det hotel jeg har booket allerede kl. 14.00.
Da jeg har været i bad og taget andet tøj på, begynder det at regne voldsom, nærmest et skybrud og det fortsætter med at regne ud på aftenen. Så interessen for at gå et par kilometer retur til den gamle bydel er nærsten ikke eksisterende.
Det hotel jeg har booket mig ind på er et ældre feriehotel med udsigt over landskabet i den sydlige udkant af den nye bydel, bekvemt for morgendagens fortsættelse på Via Francigena.
Da jeg ankom til hotellet så det mere eller mindre nedlagt ud. Efter nogen søgen fandt jeg indgangen til receptionen.
Jeg fik det indtryk at jeg nærmest var den eneste gæst og fik i følgeskab med tror jeg ejerens hustru vist til mit værelse.
Dybt overrasket blev jeg, da jeg ved spisetid gik ned til receptionen iført regntøj fordi jeg skulle ud at finde et sted, hvor jeg kunne få noget mad, at opdage at hotellet nu summede af over 50 amerikanske turister og at der var en bar og en restaurant i hotellet. Der var bare blevet åbnet en fløjdør, der åbenbare sig disse herligheder. Så hvorfor gå ud i regnvejret, når der både var en bar og en restaurant. Og det skulle vise sig, at blive det bedste møde med det italienske køkken på vandringen indtil nu.
Så jeg nåede aldrig op i den gamle bydel, hvilket jeg nu sidder og ærgre mig meget over.
Jeg bestilte morgenmad og en lunchpakke, så jeg også havde til frokost, da morgendagens vandring er lang og lidt uden for nogen byer med cafeer.
I øvrigt mødet jeg så i løbet af dagen mine tidligere 4 italienske medpilgrimme og 4 franskemænd, så nu har jeg set vel i alt omkring 20 andre pilgrimme på vej til Rom.
Som nævnt var det blandet vejr i løbet af dagen, men stadig lunt omkring 20-22C. Det regner det meste af natten og alt er fugtigt næste morgen.