VIA SANCTI MICHAELIS – 2024 – ETAPE 1 – HENREJSEDAG

Højdemeter opn/n
Højdemeter nedn/n
Sværhedsgradn/n

Det er en lang rejsedag for at rejse til Portmagee, hvor der kan sejles til Skellig Michael 16 km ude i Nordatlanten – sydvest Irland. Om morgenen kørt jeg i min bil til Vangede for at parkere og rejse derefter med bus og Metro til Københavns Lufthavn. Jeg rejste med Ryanair fra København kl. 12:55 med ankomst Dublin Airport T1 kl. 14:05. Da jeg ankom skulle jeg have udleveret en lejebil for at køre de 376 km fra Dublin Airport til Portmagee. Jeg fik udleveret en relativ ny bil. Der køres i venstre side i Irland og afstand er angivet i km. Jeg havde lejet en bil med automatgear, da kombinationen med manuelt gear og køre i venstre side for os fastboende på kontinentet ikke er den bedste kombination. de 376 km er delt til ca. 340 km til Kells, hvor jeg har booket overnatning. Der er motorvej de første ca. 250 km og resten er begyndende med en bred hovedlandevej, der senere bliver smallere og smallere jo længere der køres mod syd/sydvest. I øvrigt kører Irerne hurtigt og trafikken ud af Dublin er om eftermiddagen ret tæt og det tynder naturligvis ud jo længere sydpå jeg kører. Vejret var ikke meget anderledes end i Danmark og på dagen var det små koldt og det regnede omkring halvdelen af køretiden. Da jeg ankommer til mit overnatningssted omkring kl. 20, er det ved at være skumring og regnen er hørt op, men det lidt blæsende, hvilket ikke tyder på den bedste mulighed for at sejle og anløbe Skellig Michael i morgen. Jeg har booket overnatning på et mindre hotel med restaurant, der ligger ud til en af de dybe fjorde som det sydlige Irland er kendetegnet ved. Hotellet ligger i Kells, der ligger på en meget smuk rute ned gennem det sydlige Irland – Rings of Kerry – hvor det er et smukt kuperet landskab med udsigt over søer og fjorde. Efter den lange køretur bestilte jeg aftensmad i restaurationen og bestilte Fishermanns Pie og en dessert og tillod mig et glas hvidvin.

Jeg har booket 2 overnatninger med morgenmad på Caitin`s Restaurant & Hotel, Kells. For overnatningerne og morgenmad betalte jeg € 198.