VIA FRANCIGENA III – DAG 15

Højdemeter op0 m
Højdemeter ned20 m
Sværdhedsgradlet
Det er sidste vandredag på min 3. vandring på Via Francigena.
Jeg vandrede ud fra Piacenza på min 2. pilgrimsvandring på Via Francigena i 2016 fra Piacenza.
Ved at stoppe denne vandring i Piacenza har jeg nu vandret den fulde rute fra Sct. Bernhards Passet til Rom.
Efter en flot morgenbuffet vandrede jeg ud på de sidste kilometer.
Som nævnt har jeg valgt den nordlige rute i forhold til Po og iflg. guidebogen skulle det være en vandring langs Po. det var nu en forherligelse af virkeligheden. Det var godt nok på et 5 m højt dige, der nogle steder var ganske kort væk i forhold til Po og på de længere stræk var så langt fra Po at den ikke kunne ses.
På diges top er overvejende en kørevej med asfalt og på korte stræk med grus. Det er egentlig udmærket at vandre heroppe. Der er meget lidt biltrafik og en del cykler. det er en del af en længere cykelrute.
Der er kun en mindre by man vandre igennem på dagen og der er ikke nogen mulighed for at få drikke eller noget at spise.
Det er kun nogle få gange man er så tæt på Po at den kan ses og størrelsen af floden kan fornem mes.
Vejret er ganske godt til vandring og man skal bare væe klar over at ved at vandre på diget er der let blæst på grund det  flade terræn.
På vej ind i Piacenza vandres ind ad hovedlandevejen fra nord og over den lange bro vejbro ind mod centrum.
Slutmålet i Piacenza er katedralen - Cattedrale di Santa Maria Assunta e Santa Giustina.
Tidlig på eftermiddagen vandrede jeg ind på katedralpladsen og afslutter her min pilgrimsvandring.
I 2016 da jeg startede var katedralen lukket og det er den også da jeg ankommer. Det lykkes mig således ikke at se katedralen indvendig.
Efter at have spist frokost på en cafe på katedralpladsen vandre jeg ned til stationen for at tage toget til Milano.
Fra stationen i Milano tager jeg en taxa til Malpenza - ikke til lufthavnen - men tæt på, hvor jeg har booket overnatning på et hotel i gå afstand.
Toget fra Piacenza til Milano tager ca. 2 timer.
Taxaturen fra Milano Hovedbanegård til Malpenza tager ca. 3/4 og er den dyreste taxatur jeg har taget i mange år. Så taksten taler vi ikke om.
Ved efterrationalisering burde jeg have taget toget til Novara og derfra taxa.  Det havde nok været billigere.
Jeg har booket overnatning på et hotel 1½ km fra Malpenza Lufthavn - Hotel Villa Malpenza - hvor jeg for overnatning inkl. morgenmad betaler beskedne € 59.