VIA FRANCIGENA III – DAG 4

Højdemeter op400 m
Højdemeter ned420 m
Sværdhedsgradhård
Hvid dug og tøjserviet, tjener med visir serverede morgen bufetten ved ens bord. Stort udvalg af morgenmads produkter. Dejligt.
Dagens vandring er kort i km kun 14 km, så jeg havde god tid til morgenmad og tog en afstikker til kirken for at se om den var åben. Det var den.
I guidebogen var det noteret, at der var megen vandring på stier på bjergskråningen med afstikker gennem små bebyggelser. Og det var også korrekt. Det der IKKE stod var, at det var noget af de værste stier jeg har vandret på.
I Schweiz har jeg oplevet noget lignende, men her var der tale om en noget længere stivand ring og flere op og ned vandringer og meget stenede stier.
Det er muligt at vandre nede i dalen langs hovedlandevejen, men det kan ikke anbefales på grund af trafikken.
Det er også muligt at tage toget mellem Saint Vincent og Verrès og det kan nog anbefales for ikke så øvede pilgrimsvandrere.
Jeg er gået over til at vandre med to vandre stave og det var jeg i dag meget glad for når jeg skulle vandre ned.
Det var direkte en ubehagelig vandring på
denne dags vandring.
Som nævnt var det en kort dag.
Så jeg havde ikke noget hastværk med at komme til dagens slutmål - Verrès og vejret var rigtig godt vandringsvejr.
Midt på dagen kom jeg forbi en kirke og gik naturligvis med rygsæk og 2 vandre stave direkte ind i kirken der var stuvende fuld og hvor der var en messe i gang.
Det viste sig, at den gamle præst gik på pension og den nye prædikede for første gang.
De sidste få kilometer ind til Verrès var på en asfaltvej.
Der var også tid til at nyde en cappuccino på vejen ind i byen.
Jeg har booket et hotel ved en rundkørsel og ud til Via Francigena. Det var oplyst, at der kunne tjekkes ind fra kl. 15.00, men der var lukket og låst,  så jeg måtte ringe til kontaktpersonen, som ville komme inden for et kvarter.
Fik samtidig at vide, at jeg var eneste gæst på hotellet idag og at jeg fik en kode, så jeg kunne gå og kommer som jeg ville ved at  benytte koden.
Fik samtidig at vide, at morgenmaden var arrangeret og stod på køl i køleskabet i morgen madssalen og at jeg selv kunne betjene mig i mor gentidlig.
Aftensmad gik jeg på jagt efter i byen og det endte igen med, at det blev pizza take away og nydt på værelset.
Jeg havde booket overnatning på - Relais St. Gilles - hvilket er et et hotel fra vel omkring 70èrne i pæn og ordentlig stand beliggende tæt på bykernen. Inkl. morgenmad betalte jeg € 72.