VIA TOLOSANA – DAG 5

Højdemeter op16 m
Højdemeter ned30 m
Sværhedsgradmoderat

Det var en af disse dage man ikke har de store forventninger til. Lidt småkedeligt vejr, men OK til vandring, en lang dags vandring og et overnatningssted uden for lov og lands ret. Forventninger blev gjort til skamme. Dagens vandring er igen på mindre asfaltveje, hvor der kun er sparsom lokaltrafik. Vejen er smal og går igennem et onduleret terræn med mange små bakker op og ned og med mange sving igennem et afvekslende landskab. Midt på dagen beder jeg GoogleMaps om at finde en lidt korte vej og straks får jeg et forslag til at korte vandringen af med 2 km. Om der vandres på den ene eller sognevej kan i princippet være ligegyldig bare retningen går mod samme første by. Imidlertid blev det en lidt længere vandring end forventet, da GoogleMaps ville have mig til at vandre over privat ejendom. Da jeg kom frem syntes jeg godt nok det så noget underligt ud, da jeg skulle gennem en gårdsplads. Og rigtigt det gik ikke. Den landmand som det gik ud over var nu forstående nok, men var træt af at afvise vandrede over sine marker, hvor der var får. Som han sagde ” fortsæt bare, men hundene bider”! Så eg godt vidste lå på den anden side af overnatningsbyen Lestelle – Batharram, kom jeg forbi og besøgte en af de store seværdigheder i Frankrig – Sactuaire de Notre Dame de Betharram. Et meget stort og kendt Kloster (det viste jeg så ikke) med en klosterkirke med et overdådigt udsmykket kirkerum. Og en meget spændende historie. Herfra vandre jeg langs Le Gave de Pau et par kilometer længere frem til mit overnatningssted – Logis Hotel Le Vieux Logis. Ude på et meget stort grønt nærmest engagtigt område med foden af en meget høj bakke i baghaven ligger hotellet og den tilknyttede restaurant smukt i landskabet. Hvad jeg heller ikke viste var, at restauranten er kendt for sin høje kvalitet på Michelin niveau. Da der ikke er andre spisesteder inden for rimelig afstand, var det oplagt at spise aftensmad på dette kendte spisested. Jeg havde ikke spist frokost. Så et dejligt aftens måltid var kærkomment. Det var en velbesøgt restaurant og venligt placeret med udsigt til haven fik jeg menukort og vinkort. Af menukortet bestilte jeg en 3 rettes menu uden, at jeg havde en anelse om, hvad det var jeg bestilte at spise. Men hold da op en kulinarisk oplevelse det blev. Se billederne af retterne. Det var hele besværet med at have vandret de mange kilometer med sådan en afslutning på dagen og overnatte i et dejligt værelse med udsigt. Jeg er spændt på niveauet af morgenmaden.

Som nævnt overnattede jeg på Logis Hotel Le Vieux Logis Lestelle- Bertharram for overnatning inkl. morgenmad betalte jeg 98 € og aftensmaden taler vi ikke om, hvad jeg betalte for den.