CAMINO PORTUGUÉS – DAG 8

Højdemeter op345 m
Højdemeter ned445 m
Sværhedsgradhård
Starten på dagens vandring foregår i taxi. Hvorfor det? Efter et fantastisk morgenmåltid på hotellet, har jeg bedt receptionen om at kalde en taxi, der ankommer præcis kl. 8.11 og køre mig til Rabacal. Der er ca. 10 min kørsel og midt ude på landevejen, hvor en grusvej skær den stopper taxen og chaufføren oplyse mig om at til højre starter caminoen. Fin service.
Hvorfor så kl. 8.11? Joh, taxichaufføren skulle lige køre nogle børn i skole inden han kunne køre for mig.
Der er morgendis her til morgen, hvor jeg vandre ud i et grønt bakket landskab med vinmarker og grøntsagsmarker, små bebyggelser.
I den første lykkes det mig at gå helt forkert og må starte om 2 gange, for at finde den rette vej ud af byen og over å med en bro. Utrolig det kan være så svært.
Der er en del højdemeter i dagens vandring, som mest foregår på småveje, markveje og stier gennem landskabet.
Op ad dagen bliver vejret bare bedre og bedre og korte bukser og korte ærmer er igen i dag den ideelle beklædning.
Der er nye vandflasker i rygsækken selvom om der er mange optankningsmuligheder på vandringen for varmt er det.
På dagens vandring ca. 1/3-del fremme er en af Portugals bedste bevarede romersker ruinbyer, hvor der er foretaget udgravninger og etableret et museum. På dagen er der ret mange besøgende.
Men det er et kærkomment stop, der er en cafe og tidspunktet passer både med at få lidt at spise og drikke. En kop te og en Fanta og en sandwich.
Over for mig sidder en asiatisk udseende yngre mand med en rygsæk ved siden af sin stol. Jeg spørger på engelsk hvor han kommer fra. På meget dårligt engelsk lykkes det mig at forstå at han er japaner og skal til Santiago. Yderligere samtale er nærmest umulig. Ærgerligt. Værd at vide hvorfor han er på pilgrimsfærd.
Den romerske ruinby ligner stort set alle de andre jeg har vandret forbi, så der er ikke så meget nyt og spændende at se på, så videre går det.
I dag er kombinationen af godt vejr og ringe lyst til at vandre en dårlig kombination. Det bliver ikke rigtig til noget. Og Coimbra føles langt væk.
Så hver gang der er en cafe, bliver lysten til at gå ind og få et hvil og et eller andet at drikke eller spise bare større og større som dagen skrider frem.
Det lykkes dog at få taget mig selv i nakken og få vandret videre og hen på eftermiddagen lykkes det da også at få vandret over Ponte Santa Clara og ind i Coimbra.
Heldigvis ligger det hotel jeg har booket overnatning på lidt til højre på pladsen, der ligger lige foran byens hovedgade.
Om aftenen vandre jeg en tur langs floden og tilbage af hovedgaden og finder en traditionel restaurant, hvor jeg kan fået et fornuftigt aftensmåltid.

Coimbra

Coimbra er katedral og universitetsby og har ca. 160.000 indbyggere og er en pulserende by med et spændende kvarter, der ligger op bakken fra floden.
Romerne anlagde Coimbra ved Rio Modego. Byens katedral er opført i 1139 og universitet er grundlagt i 1290.
Coimbra har tidligere været Portugals hovedstad.

Hotel Larbelo

Hotellet ligger lige på der hvor byens første torv er beliggende ud for broen over Rio Modego, når man vandre ind i byen på Camino Portugues.
Hotellet er godt nok gammelt og inventaret det samme, men der mangler ikke noget på renhed og der er nye badeværelser.