SIGERIC – VANDREDAG 1

Højdemeter opn/n
Højdemeter nedn/n
Sværhedsgradn/n
Jeg ankom til Roms lufthavn - Fiumicino - med et SAS fly fra København kl. 10.25 og tog en taxa til mit overnatningssted, der ligger 500 m fra Vaticanet.
Efter at have tjekket ind, tog jeg rygsækken, vandrehatten og vandrestaven og vandrede til den første kirke, nemlig Peterskirken.
Imidlertid var det ikke for at besøge kirken, men for at besøge pilgrimskontoret i Vaticanet, da jeg ønskede at få vekslet mit pilgrimspas fra vandringen på Via di Fransesco (Firenze - Assisi - Rom) i 2017 med et Testimonium. Og det fik jeg så.
Tilbage til overnatningsstedet for jeg kunne ikke vandre rundt med dokumentet resten af dagen når jeg skulle besøg flere kirker.
De 23 kirker, som Sigeric i 990 besøgte, ligger de 14 inden for Roms Mur og 22 af dem er stadig intakt.
Selvfølgelig er disse kirker i mellemtiden blevet ombygget, renoveret delvist eller helt især i perioden mellem den 16. og 17. århundrede.
Ifølge Guidebogen fra Cicerone - Via Francigena - Apendix A - er der et forslag til besøgsrækkefølge.
Jeg har brugt meget tid på at planlægge vandringen mellem kirkerne og klostrene, da der også skal tages hensyn til besøgsstedernes åbningstider.
Imidlertid er et hvad der står på besøgsstedernes hjemmesider et andet er, hvordan åbningstiderne i virkeligheden.
Den her første dag havde jeg fra middag til ud på aftenen mulighed for at besøge besøgsstederne.

Det  blev til følgende:

Santo Spirito in Sassia
Basilica di San Lorenzo in Lucina
Pantheom Basilica di Santa Maria ad Mathyres
Basilica dei Santi Apostoli
San Lorenzo in Paniaperna
San Pietro in Vincoli
Basilica di Santa Maria Maggiore

Nærmere omtale om besøgsstederne på: