VIA FRANCIGENA I – DAG 12

Højdemeter op50 m
Højdemeter ned0 m
Sværhedsgradlet
Da jeg stod op omkring kl. 6.00 var det endnu mørkt, da det først er lyst omkring kl. 7.00. Jeg ville gerne tidlig ud, men morgenmaden blev først serveret fra kl. 7.00. Det var et godt morgenbord og jeg pakkede også noget brød og ost, så jeg havde noget til frokost.
Jeg skulle starte dagens vandring langs en jernbanelinje på en vej parallel med. Da jeg kom til et nyere industrikvarter, gik det helt galt med at finde den rigtige vej. Det endte med, at jeg måtte først over et vandløb, hvor jeg fandt en lille bro og derefter over den 2 sporede jernbanelinje. Begge dele på uautoriseret vis. Det er jo noget møg.
Så vandrede jeg på den hvide stribe på en særdeles trafikkeret landevej godt 2 km indtil jeg måtte over jernbanen på landevejsbroen.
Her kom jeg så igen ud på den skiltede rute. En lille omvej på 3-4 km. Æv.
Når, men det gode er at der ikke er nogen nævneværdig højdemeter i dagens vandring.
Ellers var det vandring på en asfalteret cykelsti, der løb langs jernbanelinjen en ca. 10 km. Ved byen Aigle - gik det helt galt igen med at finde den rette rute.
Jeg gik faktisk i den forkerte retning og mit holdepunkt - en "fly-over" som jeg skulle under, kunne jeg ikke finde, dog vandrede jeg op mod en der lignede beskrivelsen, men det var faktisk i den anden ende af byen.
Her stod jeg så. Spurgte 2-3 personer som kom forbi uden de kunne hjælpe mig. Der kom så en dame i 50'erne og hende spurgte jeg på engelsk om hun kunne hjælpe mig.
Straks bad hun mig om at komme over til sin bil, for hun ville køre mig ud til det sted, hvor jeg med sikkerhed skulle vandre fra videre sydpå, nemlig ved floden Rhone og langs den.
Der findes Engle, de er bare forklædt som os andre.
Vel på rette vej, for nu var det bare de næste 15 km at følge Rhone floden, hvor man vandre på et dige, der udlagt til cykel og gangsti.
På et tidspunkt er et vadested, hvor der er en lille biflod som løber ud i Rhone og  her sidder to personer og der løber 5 schæferhunde rundt i vandet. Pludselig tager fanden ved den ene af dem hen i mod mig og resten følger efter. Den første angriber mig, men jeg få slået den med min vandrestav og den næste får jeg heldigvis stukket til med spidsen, men det lykkes en af de andre bagfra at nappe mig i ballen. Først da gør ejerne noget som helst. Så de får et stort møgfald på dansk og engelsk om, at de er nogle idioter og skal have styr på deres hunde. Heldigvis er det kun blevet til et mindre nap.
Resten vandringen sker der faktisk ikke noget og jeg slutter dagen i Saint Maurice en by på omkring 4.000 borgere og overnatter på et hotel drevet af en francikaner menighed.
Gode faciliteter.
I dag er det luksus - så jeg køber til aftensmad en kebab - den koster 22 CFR eller det der ligner 125 DKK.
Og så får jeg en god nats søvn.